7 trendów w rozwoju sztucznej inteligencji
Wbrew pozorom, sztuczna inteligencja została odkryta wiele lat temu. Dziś wykorzystanie sztucznej inteligencji widać niemal wszędzie wokół nas. Wszyscy jesteśmy nią otoczeni – od osobistych gadżetów po sprzęt AGD, sztuczna inteligencja jest wszędzie.
W porównaniu z ludźmi technologia sztucznej inteligencji jest dokładniejsza, bardziej precyzyjna i szybsza, jeśli jest odpowiednio zakodowana. Skala jej zastosowań rośnie z dnia na dzień i wywiera ona coraz większy wpływ na otoczenie. Aby lepiej zrozumieć skalę jej rozwoju, warto zapoznać się z niektórymi danymi na jej temat.
- Według Fortune Business Insight wielkość globalnego rynku sztucznej inteligencji w 2019 roku była wyceniana na 27,23 miliarda dolarów i oczekuje się, że do 2027 roku osiągnie 266,92 miliarda dolarów.
- Badania przeprowadzone przez PWC global wskazują, że 45% całkowitych zysków ekonomicznych do 2030 r. będzie pochodzić z ulepszeń produktów opartych na sztucznej inteligencji, zwiększonej personalizacji i stymulacji popytu konsumentów.
- Według Oberlo, 44% organizacji zgłosiło oszczędności kosztów w wyniku wdrożenia sztucznej inteligencji.
Dane pokazują zatem jasno, że AI to już nie ciekawostka, ale ogromny rynek i technologia generująca wymierne oszczędności i korzyści. W jakim kierunku będzie rozwijać się w ciągu kilku najbliższych lat? Oto 7 trendów rozwoju technologii sztucznej inteligencji:
1. Edukacja oparta na AI
W wyniku pandemii COVID-19 większość instytucji edukacyjnych przeszła na nauczanie online, aby kontynuować nauczanie, choćby w sposób zdalny. Przejście od nauczania w klasie do nauczania cyfrowego otworzyło szeroki zakres technologii, z których mogą korzystać zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Sztuczna inteligencja może pomóc nauczycielom zautomatyzować zadania i umożliwić inteligentne i spersonalizowane systemy korepetycji. Na przykład, funkcja pakietu Office oparta na sztucznej inteligencji może zalecać układ programu PowerPoint, sugerować formuły w arkuszu kalkulacyjnym programu Excel lub umożliwiać uczniowi dyktowanie i tłumaczenie akapitów.
2. Cyberbezpieczeństwo
Można śmiało stwierdzić, że w obliczu ostatnich wydarzeń, jakie dotknęły świat i nasz kraj, cyberbezpieczeństwo można nazwać jednym z największych problemów dekady. Jednak wraz z rozwojem zasad cyberbezpieczeństwa opartych na sztucznej inteligencji wiele osób i właścicieli firm może z powodzeniem zwalczać ataki. Systemy uczące się, oparte na technologii AI znacznie ułatwiają wykrywanie naruszeń danych, które powodują ataki, co wpływa na ich lepszą wykrywalność i szybszą reakcję na naruszenia.
3. Inteligencja rozszerzona
Augmented Intelligence to sztuczna inteligencja z niespodzianką, która ją wyróżnia. Sztuczna inteligencja została stworzona do pracy i reagowania tak samo jak ludzie, podczas gdy inteligencja rozszerzona wykorzystuje maszyny do zwiększania możliwości pracy ludzi. Platformy, które dostarczają rozszerzoną inteligencję, próbują gromadzić różne typy ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych otrzymanych z wielu źródeł. Przedstawiają te dane pracownikom, aby w pełni zrozumieć każdego klienta. Dzięki temu pracownicy lepiej rozumieją, co dzieje się w sektorze. Celem inteligencji rozszerzonej nie jest zastąpienie ludzi w pewnych działaniach, ale działanie razem z nimi i wsparcie ich w realizacji zadań.
4. Obsługa klienta z AI to level master
Firmy wykorzystują analizę predykcyjną do przewidywania wymagań swoich klientów na podstawie trendów. Sztuczna inteligencja dostarcza wczesnych oznak zmiany w zachowaniu konsumentów, aby umożliwić firmom podjęcie odpowiednich działań. Ma to przełożenie nie tylko na wyniki sprzedaży, ale także na poprawę User Experience.
5. AI w biometrii
Biometria, taka jak wykrywanie odcisków palców i wykrywanie twarzy, istnieje już od jakiegoś czasu. Wraz z rosnącą wrażliwością indukowaną w tych systemach sztuczna inteligencja stała się zdolna do identyfikowania ludzkich zachowań. Nowa technologia pomaga ustanowić lepsze naturalne połączenia między ludźmi a maszynami, w tym interakcje związane z mową ciała, tonem, obrazem, dotykiem, ekspresją i mową.
6. Ulepszona pomoc systemu opartego o AI
Oczekuje się, że wsparcie systemu AI będzie postrzegane jako automatyzacja obsługi klienta, rozwiązywania problemów i innych zadań sprzedażowych. Dzięki potężnym asystentom wspieranym przez sztuczną inteligencję, takim jak Siri, Alexa i Cortana, poszukiwane są większe inwestycje w tworzenie oprogramowania wspomagającego system sztucznej inteligencji. Przewiduje się, że dzięki temu postępowi do 2030 roku ponad połowa wszystkich wyszukiwań będzie mogła być rozwiązywana za pomocą poleceń głosowych.
7. Sztuczna inteligencja w służbie zdrowia
Sztuczna inteligencja zmienia opiekę zdrowotną , czyniąc ją bardziej wydajną i mniej kosztowną, zbierając dane pacjentów w czasie rzeczywistym z różnych źródeł. Systemy obsługujące sztuczną inteligencję będą wspierać, przewidywać i śledzić przydział pacjentów, dostępność personelu medycznego i inne tego typu kwestie związane z zarządzaniem.
Sytuacja polityczno-gospodarcza nie jest łatwa w ostatnim czasie. Sytuacji nie sprzyja także brak czasu na stabilizację po największym uderzeniu pandemii w latach 2020-2021. Istnieje wiele kreatywnych sposobów, aby pomóc firmom wejść na ścieżkę ożywienia gospodarczego. Dziś instytucje muszą skupić się na tworzeniu technologii, która jest konkurencyjna i silna. Wiele aplikacji opartych na sztucznej inteligencji szybko rośnie zarówno pod względem liczby, jak i zakresu i horyzontów.
Sztuczna inteligencja w przyszłości będzie miała wpływ nie tylko na każdą branżę, ale także na każdego człowieka. Powoli i pewnie staje się naszym stylem życia.
Autor / Klaudia Ciesielska
Redaktor Brandsit