5 trendów motoryzacyjnych, które jednak są… technologiczne
Przejście na pojazdy oparte o software zmienia każdy aspekt przemysłu motoryzacyjnego — od projektowania samochodów, przez sposób ich wytwarzania, po sposób ich użytkowania i serwisowania. Co najważniejsze, zmienia się relacja użytkownika samochodu z bogatym ekosystemem partnerów i usług, który tworzy przemysł motoryzacyjny. W jaki sposób te zmiany wpłyną na nasze relacje z samochodami? Oto 5 możliwych sposobów.[1]
1. Oprogramowanie w pojeździe będzie równie ważne jak jego logo
Samochody jutra będą pojazdami definiowanymi programowo (SDV), których cechy i funkcje będą kontrolowane przez oprogramowanie. Oprogramowanie stworzy bezpośrednie połączenie między producentem samochodu a klientem, umożliwiając firmom motoryzacyjnym opartym na platformie płynne dostarczanie klientom spersonalizowanych usług za pośrednictwem ich pojazdów.
Ta wymiana danych nie będzie ograniczona do jednego samochodu i jego producenta. „Dane tłumu” z milionów pojazdów mogą być wykorzystywane do świadczenia bardziej inteligentnych usług mobilności w całym ekosystemie motoryzacyjnym. Na przykład Gaia-X 4 Future Mobility to europejska inicjatywa mająca na celu umożliwienie ścisłej łączności między użytkownikami samochodów, usługodawcami, producentami i dostawcami. Zastosowania obejmują inteligentną infrastrukturę ruchu, zarządzanie cyklem życia pojazdów oraz cyfrowe bliźniaki dla pojazdów autonomicznych.
2. Samochód będzie się odnawiał i oferował aktualizacje na żądanie
Ponieważ samochody stają się coraz bardziej definiowane programowo i podłączone do sieci, wzrośnie ich zdolność do samoleczenia, samoodnawiania i samoodświeżania.
Oprogramowanie naszego telefonu jest regularnie aktualizowane, dodawane są nowe funkcje, pobierane aplikacje, aktualizacje i poprawki bezpieczeństwa, aby rozwiązywać problemy i zwiększać użyteczność naszych urządzeń. Samochód może mieć jeszcze sporo do pokonania, zanim stanie się tak dynamiczny i interaktywny jak nasz telefon, ale jasne jest, że obserwujemy podobną ewolucję.
Większość światowych producentów samochodów już eksperymentuje z usługami na żądanie, które są dostarczane użytkownikom jako oprogramowanie. BMW zapewnia aktualizacje do pobrania za pośrednictwem aplikacji My BMWlub karty SIM wbudowanej w pojazd. Volvo oferuje klientom aktualizacje oprogramowania „Over The Air (OTA)” wysyłane bezpośrednio do jej pojazdów.
Niektóre firmy samochodowe chcą zarabiać na aktualizacjach oprogramowania. W niedawnym wywiadzie dla Bloomberga , dyrektor generalny CARIAD, producenta oprogramowania samochodowego należącego do Grupy Volkswagen, zasugerował nawet, że autonomiczna jazda mogłaby być opłacana zgodnie z rzeczywistym użyciem.
3. Dla pokolenia Z posiadanie samochodu może należeć do przeszłości
Zmienia się sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Praca hybrydowa zmniejsza potrzebę codziennych dojazdów do pracy przez wielu pracowników. Wielu młodszych ludzi może chcieć wygody samochodu, ale nie tradycyjnego modelu posiadania, który jest zazwyczaj drogi, wiąże się z dużą odpowiedzialnością i jest nieelastyczny. Innym podejściem do poruszania się po drogach jest płacenie za pojazd tylko wtedy, gdy go potrzebujesz, na przykład za pośrednictwem usługi opartej na abonamencie, współdzieleniu samochodu lub wypożyczaniu peer-to-peer. Dzięki funkcjom na żądanie i zdalnego sterowania SDV nadają się do tego typu usług.
Kilku producentów samochodów eksperymentuje z modelami abonamentowymi, w tym Audi, Lexus, Nissan, Porsche i Volvo. Wiele stron trzecich oferuje również usługi abonamentowe, w tym wypożyczalnie samochodów, dla których jest to logiczne rozszerzenie istniejących usług.
4. Samochód umówi się na spotkanie z mechanikiem, zanim zorientujesz się, że masz problem
W ramach Internetu rzeczy (IoT) łączność wbudowana w samochody będzie wykorzystywana do przesyłania danych diagnostycznych pojazdu w czasie rzeczywistym, które będą wykorzystywane do planowania coraz bardziej wyrafinowanych i wygodnych harmonogramów konserwacji zapobiegawczej.
Informacje zwrotne z zaawansowanych analiz opartych na sztucznej inteligencji (AI) umożliwią samochodowi zgłaszanie zbliżających się problemów do warsztatu, dealera lub bezpośrednio do producenta. Informacje diagnostyczne zostaną udostępnione mechanikom z wyprzedzeniem, aby mogli zamówić niezbędne komponenty. Technologia ta zdejmuje z kierowcy część odpowiedzialności za wykrywanie problemów z konserwacją samochodu, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo na drogach.
Na przykład amerykański producent samochodów elektrycznych Rivian , który oferuje usługi serwisowania samochodów w domu, twierdzi, że ma możliwość przeprowadzania „kompleksowej diagnostyki na odległość za pośrednictwem połączonej platformy pojazdu. Większość problemów można zidentyfikować proaktywnie dzięki zestawowi czujników pokładowych i powiązanych algorytmy predykcyjne. Często możemy powiadomić, zanim użytkownik wyczuje problem”.
5. Przyszły pojazd elektryczny może być napędzany wodorem
Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) gwałtownie rośnie. W Chinach, największym na świecie rynku motoryzacyjnym, pojazdy elektryczne stanowią już 21% rynku. Według firmy konsultingowej AutoForecast Solutions, do 2029 roku pojazdy elektryczne mogą stanowić jedną trzecią rynku północnoamerykańskiego i około 26% pojazdów produkowanych na całym świecie.
Rosnące koszty akumulatorów EV, długi czas oczekiwania na samochody i części oraz problemy ze skalowaniem infrastruktury ładowania zgodnie z rosnącym popytem już teraz wpływają na adopcję. W wielu miastach na całym świecie dzisiejsi kierowcy muszą czekać ponad godzinę, aby naładować swoje pojazdy w publicznych punktach ładowania.
Dzięki inteligentnym trasom i funkcjom optymalizacji energii SDV mogą złagodzić wiele z tych problemów; jednak polowanie na realne alternatywy dla paliw do ich zasilania trwa.
Wstępne testy wodorowych ogniw paliwowych w niemieckim Instytucie Koncepcji Pojazdów DLR w Stuttgarciepokazują, że przy zbiorniku wodoru o pojemności 6,3 kg pojazd może wygenerować około 100 kWh energii elektrycznej . Odpowiada to mniej więcej średniemu miesięcznemu zużyciu przez jednoosobowe gospodarstwo domowe. Ponieważ pojazdy stają się coraz bardziej definiowane programowo, przewidujemy dalszy rozwój alternatywnych źródeł paliw w całym przemyśle motoryzacyjnym.
[1] DXC Technology